Już wkrótce województwo świętokrzyskie będzie mogło się pochwalić kilkusetosobową grupą nauczycieli, którzy będą profesjonalnie przygotowani do prowadzenia zajęć z e-learningu. A wszystko to dzięki projektowi „Nauczyciel interaktywnej klasy”.

W programie weźmie udział ponad 430 nauczycieli z całego województwa. W trakcie szkoleń, które będą się odbywać w latach 2012-2013 nauczą się jak wykorzystywać w szkole nowoczesne technologie informatyczne, które są używane w e-edukacji. Nauczyciele w trakcie warsztatów zapoznają się przede wszystkim z zasadami prowadzenia interaktywnych zajęć, a więc obsługą tablic, rzutników i specjalistycznego oprogramowania. Dowiedzą się także, jak przygotowywać multimedialne prezentacje oraz interaktywne materiały dydaktyczne, tak by lekcje były jak najciekawsze dla uczniów. Dodatkowo przejdą także kursy z obsługi platformy e-learningowej, by w przyszłości mogli prowadzić zajęcia online.
W zeszłym roku województwo świętokrzyskie – w ramach regionalnego programu rozwoju edukacji – zakupiło do szkół 100 multimedialnych zestawów interaktywnych, w skład których wchodzą m.in. tablice interaktywne, rzutniki oraz specjalistyczne oprogramowanie. Dodatkowo kupiono 50 mobilnych zestawów komputerowych - notebooków dla uczniów i nauczycieli, serwer oraz routery.
Program „Nauczyciel interaktywnej klasy” realizowany jest w ramach projektu „Kapitał Ludzki”. Koszt szkoleń nauczycieli wyniesie 725 tys. zł – Unia Europejska pokrywa 85 proc., reszta pochodzi ze środków przyznanych przez zarząd województwa.
Wdrażany właśnie program świadczy o tym, że urzędnicy samorządowi zdali sobie w końcu sprawę z faktu, że sam zakup nowoczesnych pomocy naukowych do rozwoju e-edukacji nie wystarczy. By szkoła była w stanie wykorzystać możliwości interaktywnych pomocy naukowych, a w przyszłości prowadzić lekcje i zajęcia dodatkowe za pośrednictwem platform e-learningowych, niezbędne są także szkolenia nauczycieli. W innym przypadku nauczyciele nie będą wykorzystywać wszystkich możliwości, jakie te narzędzia stwarzają.
Według specjalistów, jedynie 10 proc. nauczycieli opanowało nowoczesne technologie i potrafi poradzić sobie z zaawansowanym sprzętem. Pozostali wymagają specjalistycznych szkoleń. Badania prowadzone na całym świecie wykazują, że nauczyciele nie potrafią korzystać z tablic interaktywnych i często służą im one jako zwykła tablica do pisania. Pozostałych funkcji nie chcą, bądź nie potrafią wykorzystać. W Polsce sytuacja wygląda jeszcze gorzej – często nie są wykorzystywane nawet rzutniki, czy odtwarzacze DVD, a multimedialne prezentacje odbywają się jedynie w nielicznych szkołach.
Źródło: PAP