Od dłuższego czasu obserwuje się zmianę kierunku na rynku usług szkoleniowych on-line. Tradycyjne już szkolenia e-learning coraz częściej przenoszone są na urządzenia mobilne nowej generacji. W dobie wielofunkcyjnych urządzeń typu iPad, iPhone, czy Smartphone, mobile learning cieszy się coraz większa popularnością. Specjaliści tworzą nowe oprogramowania, dostosowując je do wymogów urządzeń przenośnych, tworzone są także dostosowane do nich aplikacje edukacyjne, gry symulacyjne i kursy.

Mobile learning oznacza mobilne uczenie się, z wykorzystaniem urządzeń przenośnych. Wymaga bezprzewodowej technologii, urządzeń typu laptop, palmtop i wymienionych wyżej, a często także stałego dostępu do bezprzewodowego Internetu. Jest zatem nowoczesną, przenośną formą klasycznego e-learningu.
Popularność m-learningu można tłumaczyć sporym zainteresowaniem młodego pokolenia nowoczesnymi technologiami i błyskawicznym rozwojem gospodarki pod tym względem. Producenci prześcigają się w uwalnianiu nowych modeli urządzeń przenośnych, które charakteryzują się dużą funkcjonalnością. Urządzenia te są połączeniem telefonu, aparatu, tabletu, odtwarzacza materiałów multimedialnych i komputera. Dzięki temu stają się narzędziami pracy dla współczesnego środowiska biznesowego i edukacyjnego. Posiadają ogromne możliwości, oferowane są często także ze stałym dostępem do Internetu. Urządzenia te projektowane są często pod kątem przejmujących świat Internetu social mediów, aplikacji takich jak Facebook, Twitter, Linkedin, które w ostatnich latach bardzo dynamicznie się rozwijają. Dzięki tym małym urządzeniom użytkownicy w każdym miejscu i okolicznościach mogą skontaktować się ze znajomymi, obejrzeć film, posłuchać muzyki, a przede wszystkim podzielić się „newsami” z grupą społecznościową, do której przynależą w środowisku internetowym.
Co istotne, tworzonych jest coraz więcej aplikacji, które służą nie tylko komunikacji i rozrywce, ale także pełnią rolę edukacyjną. Współczesny rynek dąży do tego, aby wszystko, w tym baza informacji i nauczanie, dostępne było w wersji mobilnej, tu i teraz i na dodatek dla każdego.
Mobile learning oferuje szkolenia dostępne za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Jest to możliwe dzięki temu, iż programy do projektowania szkoleń e-learning posiadają możliwość zapisywania szkolenia w odpowiednich dla urządzeń mobilnych formatach. Szkolenia takie muszą być odpowiednio przygotowane, ze względu na małe rozmiary wyświetlacza, czytelność szkolenia, możliwości sprzętu, jego wydajność i ewentualne ograniczenia.
Ciekawym rozwiązaniem oferowanym przez m-learning są coraz bardziej popularne przenośne samouczki i instrukcje – krótkie szkolenia typu „zrób to sam” oraz instrukcje obsługi różnych urządzeń. Na rynku dostępne są także filmiki szkoleniowe – proste instruktaże ukazujące kolejne kroki postępowania w konkretnych sytuacjach. Są to na przykład kursy pierwszej pomocy, instrukcje postępowania w nagłych wypadkach, filmy ukazujące obsługę bardziej skomplikowanych maszyn i urządzeń. Innowacyjnym rozwiązaniem są także gry symulacyjne, dostępne także na urządzeniach typu Smartphone. Gry te, będące niezwykle efektywną formą szkolenia w biznesie, uczą stosowania konkretnych rozwiązań, rozwijają kreatywność odbiorców szkolenia, a także szkolą kompetencje miękkie.
Mobile learning ogromną popularnością cieszy się zarówno w środowisku biznesowym, jak i szkolnym. Coraz więcej szkół w Europie i na świecie wprowadza do swojego programu nauczania elementy nauczania e-learning, z których uczniowie mogą uczyć się, wykorzystując urządzenia mobilne. System ten, zwany „blended learning”, pozytywnie wpływa na motywację uczniów do nauki, prowadzi także do efektywniejszego wykorzystania czasu podczas zajęć (czasochłonne elementy teoretyczne, przekształcone w ciekawszą od wykładów e-lekcje, uczniowie przyswajają w domu).
M-learning posiada jednak pewne ograniczenia, o których należy pamiętać. Są to między innymi przepustowość sieci bezprzewodowych, ograniczone możliwości prezentacyjne urządzeń mobilnych, ograniczenia sprzętowe. Swobodę ogranicza zarówno wielkość ekranu, sposób wprowadzania treści, prędkość działania, ilość pamięci, jak i brak stałego dostępu do sieci. Niektórym wymienionym ograniczeniom zarówno producenci urządzeń, jak i projektanci szkoleń on-line wychodzą naprzeciw, poprawiając wciąż zarówno sprzęt, jak i oprogramowanie do odtwarzania kursów m-learning. Sporym udogodnieniem jest na przykład coraz większy dostęp do takich szkoleń, których treść można jednorazowo ściągnąć na urządzenie przenośne. Dzięki temu stały dostęp do Internetu nie jest już wymagany. Moduł wymaga połączenia się z siecią jedynie raz na jakiś czas, w celu aktualizacji i przesłania wyników testu lub kontaktu z tutorem.
Nierozwiązana jednak wciąż pozostaje kwestia czynników zewnętrznych zakłócających proces szkolenia. Standardowe szkolenia e – learning odbywają się w zamkniętym pomieszczeniu, posiadającym odpowiednie warunki do nauki, a więc spokój, ciszę, odpowiednie światło i wygodne biurko. Korzystający ze szkoleń m-learning użytkownicy często w ramach oszczędności czasu uczestniczą w szkoleniu znajdując się w ruchu, np. podczas podróży, oczekiwania w kolejce. Przeszkadza to w skupieniu się na szkoleniu przez dłuższy czas. Wiąże się to z koniecznością skrócenia czasu szkolenia, kosztem jego jakości, na czym traci sam użytkownik.
Biorąc pod uwagę różnice między klasycznymi szkoleniami e-learning, a możliwościami mobile learningu, nie należy traktować obu form nauki równorzędnie, a co za tym idzie, przenosić złożonych szkoleń e-learning bezpośrednio na urządzenia mobilne. Mobile learning jest jednak innowacyjnym rozwiązaniem, które stwarza szanse na rozwój mikroszkoleń, nowych form szkoleniowych, które, pomimo iż nie nadają się do realizowania wszystkich celów szkoleniowych, z pewnością będą wystarczające w niektórych dziedzinach nauki. Mowa tu o treningu prostych umiejętności, tworzeniu instrukcji obsługi, instruktaży i filmów szkoleniowych. Ogromną zaletą tego typu nauczania jest łatwy i powszechny dostęp do nich, nawet w najdalszych zakątkach świata, a także możliwość skorzystania z takiej mini ściągawki w każdej chwili i każdym momencie.
Interesującymi przykładami wykorzystania mobile – learningu są np.: symulator sztucznego oddychania, Blackboard Mobile (narzędzie dla dzieci, do nauki czytania i pisania, wykorzystujące intuicyjność ekranów dotykowych), symulator wyrzutni rakiet, systemy wspierania efektywności (Performance Support System – narzędzia, które dostarczają konkretnych instrukcji postępowania i bezpośrednio delegują zadania).