Jak redagować ogłoszenia ?
Ogłoszenia… o sprzedaży, chęci kupna, wynajmu, zamiany, czy po prostu teksty w stylu „oddam w dobre ręce” to w zasadzie swego rodzaju teksty reklamowe. Publikowane czy to w prasie, czy na stronach internetowych, czy nawet te eksponowane na przystanku tramwajowym – na kartce w kratkę i odręcznie pisane… Wszystkie mają ten sam główny cel – przyciągnąć uwagę i spowodować, że odbiorca… obejrzy, zadzwoni, zapyta, rozważy skorzystanie z oferty zawartej w danym ogłoszeniu… Tak samo więc jak reklamy, ogłoszenia muszą być w jakiś sposób atrakcyjne, oryginalne, ale i rzeczowe z drugiej strony, bo – koniec końców – muszą też pełnić funkcję czysto informacyjną. Wychodzi zatem na to, że wcale nie jest łatwo stworzyć atrakcyjne i skuteczne zarazem ogłoszenie (zwłaszcza jeśli tematyka czy branża, w której się poruszamy jest wysoce konkurencyjna).
Jak redagować ogłoszenia
No cóż… Trudno tu podać jeden złoty przepis na idealnie napisane ogłoszenie, bo przecież wiele zależy od miejsca i czasu jego publikacji, od tego jakie ograniczenia (np. co do ilości znaków) nas krępują, czy od charakteru odbiorców, do których ogłoszenia są kierowane w pierwszej kolejności. Zwykle trzeba dostosować się do wielu różnych wymogów i zgrać wszystko tak, aby efekt końcowy był zadowalający i zgodny z wszelkimi regułami. Jest jednak kilka spraw, o których – niezależnie od wspomnianych wyżej okoliczności – należy bezwzględnie pamiętać redagując ogłoszenia.
Tekst ma być atrakcyjny, ale i zrozumiały oraz „lekki” w czytaniu! Nie udziwniaj więc i nie „przedobrzaj” nadużywając synonimów czy przepełniając przekaz kolejnymi niepotrzebnymi przysłówkami. Zachwalanie musi być wiarygodne! Jeśli przesadzisz – nikt nie uwierzy. Ogłoszenie nic nie sprzeda!
Im mniej, tym lepiej! Staraj się przekazać to, co masz do przekazania w jak najkrótszej formie. Nie oznacza to, że masz używać na przykład dziwnych skrótów, które mogą być niezrozumiałe dla niektórych. Znaczy to tylko tyle, że „warto liczyć się ze słowem” i dobierać takie, które „powie” nieco więcej, niż inne… a zajmie tyle samo miejsca! Ogłoszenia to pewien rodzaj gry słownej, w której niestety bardzo łatwo przegrać, jeśli się nie przyłożysz.
Tytuł, nagłówek, temat, pogrubiony tekst… cokolwiek, co pozwoli ci jakoś wyróżnić wybrane elementy przekazu zawsze się przydaje. Przyciągnie wzrok i skupi uwagę na tym, co w ogłoszeniu najważniejsze. I nie pomyl się w tym, co najważniejsze! Nie wyróżniaj więc w tekście o tym, że udzielasz korepetycji z języka angielskiego, numeru telefonu, tylko to, co jest sednem przekazu, a więc samą usługę. Jeśli ktoś się zainteresuje, numer telefonu znajdzie choćby był wydrukowany bardzo małą czcionką.
Nie kopiuj bezmyślnie tylko postaraj się stworzyć coś swojego. Ogłoszenia identyczne w brzmieniu, opublikowane do tego w bliskim sąsiedztwie, wyglądające identycznie… nie wróżą ci raczej wielkiego sukcesu. Czasem wystarczy jakiś drobny smaczek stylistyczny, który może zmienić wszystko – na lepsze!
Zmieniaj i próbuj – eksperymentuj z tekstem swojego ogłoszenia (jeśli odnawiasz je co jakiś czas) i obserwuj skuteczność przekazu po kolejnych zmianach. Tylko w ten sposób „nauczysz się” swoich odbiorców i dowiesz się, co do nich przemawia.